Tugasan Rekabentuk Kejuruteraan

Sekarang ini aku belajar lagi kat poli Shah Alam amik part study sambung pengajian aku yang lepas dari sijil kepada diploma Mekanikal.Walaupun aku dah keje dalam bahagian IT tapi aku kena buat satu projek yang berkaitan dengan mekanikal.Minat aku lebih pada IT tapi tak salahkan dengan ilmu IT

yang aku ade ni dapat mempercepatkan lagi produktiviti dalam bidang mekanikal.Aku tengah pelan satu projek untuk tugasan rekabentuk kejuruteraan.Tapi tak tahu lagi ape benda yang nak aku buat.Member aku cadangkan aku buat ‘Pembersih cermin’,’Pemadam papan putih’ , ‘Pembuka Durian’ dan macam-macam lagi.

Setelah aku keluarkan semua idea yang ade dalam kepala aku,akhirnya aku memilih ‘Pembuka Durian’ atau name inggerisnya ‘Durian Peeler’.Memandangkan dah ade student yang penah buat,jadi takde masalah lah untuk aku reka semula produk tersebut.Lagipun bahan-bahan pun senang nak cari.Sekarangni aku kena plan camana nak start produk ni mengikut ‘Spesifikasi Rekabentuk’ yang telah lecturer aku bagi.

Spesifikasi Rekabentuk

  1. Pengguna
  2. Prestasi
  3. Ergonomik
  4. Keselamatan
  5. Kos
  6. Saiz
  7. Berat
  8. Proses Pembuatan
  9. Bahan buatan
  10. Penyelenggaraan
  11. Jangkamasa rekabentuk dihasilkan
  12. Persaingan
  13. Persekitaran
  14. Estetik
  15. Standard & Undang-undang
  16. Patern
  17. Kualiti dan Keboleharapan
  18. Kualiti
  19. Kekangan Syarikat
  20. Hayat Penggunaan Produk
  21. Ujian

Inilah spesifikasinya yang aku kena buat.Nanti aku akan postkan lagi satu per satu dari setiap pecahan ni.Last sekali aku akan tunjukkan hasil daripada kajian yang aku buat nanti setelah projek ni siap.

28 comments on “Tugasan Rekabentuk Kejuruteraan

  1. salam….. saya salah seorg pelajar yang sedang diberi tugas dalam topik ini.
    Saya tension sebab xdpt gmbaran………
    dengan nota di atas, saya mendapat sedikit ilham…
    terima kaih… graciassss…..

  2. Assalammualaikum…
    saye meminta bantuan rakan2 atau kwn2 yg pemurah lg baik ati, bantu lah saye dgn memberi projek2 yg menarik utk projek diploma saye.idea pon jd la…tq..klu ade email2 lah saye

  3. boss, blh minta nota reka bentuk alat x?? sy student poliku.. modul sem 6.. nak bljar sendiri ni.. x paham apa lect ajar.. 2 yang nak cr nota ni..

  4. salam,kenkawan..
    syed,hang bleh share ngn aku nota ni (rekabentuk) ak klo ada…hantaQ mai soft copy klo da bro.tQ..

  5. kat mane tempat prktikal mengenai rekabentuk produk industri .. sye sdang mencari tempat priktikal ni .. spe dpat tlong sye sye amt memerlukan ni..

Leave a Reply

